Семејствата во сириските кампови бараат донации на TikTok, а компанијата зема до 70% од приходите, покажа истрагата на BBC.

Децата со часови емитуваат во живо на социјалната мрежа и молат за подароци од парична вредност. БиБиСи проценува дека стримерите заработуваат до 1.000 долари на час, но луѓето во камповите добиваат само мал дел од таа сума.

TikTok одговори дека ќе преземе итни мерки против „експлоатирачкото просење“. Компанијата соопшти дека овој тип на содржина не е дозволен на нејзината платформа и дека нејзината провизија од дигитални подароци е значително помала од 70%. Сепак, TikTok одби да ја потврди точната сума.

Претходно оваа година, корисниците на TikTok објавија дека нивните канали се преплавени со преноси во живо на семејства во сириските кампови. Од една страна, тоа предизвика поддршка од некои гледачи и страв од измама од други.

Во камповите во северозападна Сирија, Би-Би-Си откри дека овој тренд е помогнат од таканаречените „посредници на ТикТок“. Тие им обезбедуваат на семејствата телефони и опрема за пренос во живо.

Брокерите изјавија за британските медиуми дека работат со агенции поврзани со TikTok во Кина и на Блискиот Исток за да им овозможат на семејствата пристап до сметките на апликацијата. Овие агенции се дел од глобалната стратегија на TikTok за регрутирање учесници во преноси во живо и охрабрување на корисниците да поминуваат повеќе време на апликацијата, напиша британското издание.

Лажна добротворна шема

Бидејќи алгоритмот на TikTok сугерира содржина заснована на географското потекло на телефонскиот број на корисникот, посредниците велат дека претпочитаат да користат SIM-картички на ОК. Тие додаваат дека луѓето од ОК се најдарежливите донатори.

Мона Али Ал-Карим и нејзините шест ќерки се меѓу семејствата кои емитуваат во живо на TikTok секој ден, седејќи на подот од својот шатор со часови и повторувајќи ги неколкуте англиски фрази што ги знаат: „Ве молиме лајкнете, ве молиме споделете, ве молиме подарете“.

Сопругот на Мона е убиен во воздушен напад, а таа го користи директниот пренос за да собере пари за операција за нејзината ќерка Шарифа, која е слепа.

Подароците што ги бара се виртуелни, но ги чинат гледачите вистински пари и може да се подигнат од апликацијата како готовина. Гледачите на преносот во живо ги испраќаат подароците, од дигитални рози во вредност од неколку центи до виртуелни лавови во вредност од околу 500 долари, за да им помогнат на оние на кои им е потребна.

„До 1.000 долари на час“

Во текот на пет месеци, Би-Би-Си следеше 30 сметки на TikTok кои се емитуваа во живо од сириските кампови и создаде компјутерска програма за извлекување информации од нив. Тоа покажува дека гледачите често донираат дигитални подароци во вредност од 1.000 долари на час на секоја сметка.

Сепак, семејствата во камповите тврдат дека добиле само мал дел од овие суми. Бидејќи TikTok одбива да открие колку добива од подароците, Би-Би-Си спроведува експеримент за да следи каде одат парите.

Репортер од Сирија контактирал со една од агенциите поврзани со ТикТок и тврдел дека живее во камповите. Тој добива сметка и се најавува во реално време додека персоналот на BBC Лондон испраќа подароци на TikTok во вредност од 106 долари од друга сметка.

На крајот од преносот во живо, состојбата на сириската тест-сметка изнесуваше 33 долари. TikTok зеде 69% од вредноста на подароците.

Сметка на посредник

Хамид, еден од олеснувачите на TikTok во камповите, изјави за Би-Би-Си дека го продал својот добиток за да плати мобилен телефон, SIM картичка и Wi-Fi конекција за да работи со семејствата на TikTok. Сега емитува во живо со 12 различни семејства по неколку часа дневно.

Човекот вели дека користи TikTok за да им помогне на семејствата да врзат крај со крај. Тој им плаќа најголем дел од профитот, одбивајќи ги неговите тековни трошоци, вели тој.

Како и другите посредници, Хамид вели дека е поддржан од „агенции за пренос во живо“ во Кина кои работат директно со TikTok.

„Тие ни помагаат ако имаме некакви проблеми со апликацијата. Тие отклучуваат блокирани сметки. Им го даваме името на страницата, сликата на профилот и тие ја отвораат сметката“, рече Хамид.

Слични организации, познати како „еснафи за пренос во живо“ и со седиште низ целиот свет, склучуваат договор со TikTok за да им помогнат на креаторите на содржини да „произведат“ попривлечни преноси во живо.

TikTok им плаќа провизија врз основа на должината на преносите во живо и вредноста на добиените подароци, објави Би-Би-Си.

„TikTok јасно наведува дека на корисниците не им е дозволено конкретно да бараат подароци, така што ова е јасно кршење на нивните услови за користење, како и на правата на овие луѓе“, рече таа.

Кои се правилата на социјалната мрежа?

Правилата на TikTok велат дека мора да имате 1.000 следбеници пред да започнете во живо, не смеете да поднесувате директни барања за подароци и мора да „спречите штета, загрозување или експлоатација“ на малолетниците на платформата.

Но, кога Би-Би-Си го искористи системот на апликацијата за да пријави 30 сметки со деца кои питаат, ТикТок рече дека немало прекршување на правилата во ниту еден од случаите.

Откако БиБиСи директно го контактираше TikTok за коментар, компанијата ги забрани сите сметки.

Во соопштението се вели: „Ние сме длабоко загрижени од информациите и наводите што ни ги прикажа Би-Би-Си и презедовме брза и силна акција. Овој тип на содржина не е дозволен на нашата платформа и дополнително ги зајакнуваме нашите глобални политики за експлоатација на просење.“

ТикТок, најбрзо растечката апликација за социјални медиуми во светот, генерира бруто приход од повеќе од 6,2 милијарди долари од луѓе кои донираат виртуелно на апликацијата од нејзиното лансирање во 2017 година, според аналитичката компанија Sensor Tower.

БиБиСи се обрати до неколку добротворни организации кои работат во Сирија за да ги поддржат семејствата во камповите како алтернатива за заработка од пренос во живо на TikTok.

Сепак, британските медиуми истакнуваат дека за многу луѓе во камповите има малку начини да заработат пари освен да ги прават на сличен начин онлајн. Стотици семејства продолжуваат да се емитуваат во живо на платформата, а најголемиот дел од донираните пари сè уште одат во TikTok.