Патуваме од различни причини. Некогаш од што сакаме, а понекогаш едноставно мораме. Патуваме за да видиме и научиме нешто ново, посетуваме места што никогаш не сме биле или се враќаме кај оние што ги сакаме. Иако често одиме некаде со тврдење дека ни е потребен одмор, сепак за повеќето од нас е незамисливо целиот престој да го поминеме во место – во хотел. Сепак, сè попопуларниот вид туризам, симболично наречен „Туризам за спиење“, подразбира дека користиме што повеќе време за време на патувањето, токму во нашето сместување.
Во текот на минатата година, еден њујоршки хотел стана исклучително познат по својот нов концепт – апартман за спиење кој се простира на над 900 квадратни метри и ги содржи сите потребни реквизити за подобрување на спиењето. Друг хотел во Лондон, на почетокот на 2020 година, ја промени својата политика и се фокусираше на „културата на спиење“ – ги звучно изолира сите соби со најнова технологија.
Зошто спиењето одеднаш е толку силен фокус на туристичката индустрија?
Д-р Ребека Робинс, истражувач на спиењето и коавтор на книгата „Спиј за успех“, смета дека оваа промена е одамна задоцнета, особено во однос на хотелскиот декор. „Луѓето честопати ги поврзуваат патувањата со декадентни оброци, атракции и работи што ги правиме додека патуваме, речиси по цена на спиење. Сега, мислам дека има огромна сеизмичка промена во нашата колективна свест и приоритет на здравјето и благосостојбата“, вели таа во Интервју за CNN Travel.
Се чини дека глобалната пандемија на Ковид 19 одигра голема улога во ова. Студијата објавена во „Journal of Clinical Sleep Medicine“ покажа дека 40 проценти од повеќе од 2.500 возрасни кои учествувале пријавиле намалување на квалитетот на сонот од почетокот на пандемијата.
Хипнотерапевтот и холистички тренер, Малминдер Гил, исто така, забележал промена во ставовите кон спиењето. „Се чини дека сè се движи кон долговечноста и мислам дека тоа навистина ги поттикнува работите. Недостатокот на сон може да предизвика многу различни проблеми во телото, како и за вашето ментално здравје. Така, анксиозност, депресија, лошо расположение, промени во расположението – се љубезни работи, згора на тоа што е уморен“, изјави Гил за CNN Travel.
Се разбира, типовите на програми фокусирани на спиење и/или одмор што ги нудат хотелите и одморалиштата, исто така, имаат тенденција да се разликуваат, при што различни претпријатија му пристапуваат на концептот на различни начини. Еден луксузен хотелски бренд, на пример, нуди серија програми за целосен сон, кои се движат од три до седум дена или повеќе, на голем број имоти, додека еден хотел во Лондон неодамна започна таканаречено искуство за две ноќи, специјално дизајнирано да им помогне на гостите „да паднат во мирен сон“. „Спиењето е толку важно и забележавме дека има зголемен тренд во туризмот за спиење (и велнес воопшто), по карантинот и ковидот“, објаснува Даниела Мур, менаџер на споменатиот хотел.
Сепак, дали краткорочните искуства од патувањето „дизајнирани за спиење“ можат да имаат долгорочен ефект врз поединецот? Според д-р Робинс, искуствата од патувањето кои се фокусираат на „стратегиите за здрав сон“ кои имаат за цел да им обезбедат на гостите алатките што им се потребни за подобрување на нивниот сон може да бидат многу корисни под услов угледен медицински или научен експерт да биде вклучен на некој начин за да помогне во тие стратегии. „Ако некој еднаш го испроба концептот на туризам за спиење и не гледа подобрување, тоа може да биде затоа што има нелекувано нарушување на спиењето“, објаснува д-р Робинс, посочувајќи на состојби како што се апнеја при спиење, синдром на немирни нозе или несоница. „Затоа е од витално значење хотелите да соработуваат со научници и медицински професионалци кои можат внимателно да ги одредат потребите на поединецот и потоа да комуницираат стратегии за подобар сон“.
Ланец на хотели од Женева го направи токму тоа, здружувајќи се со швајцарска приватна клиника за спиење. Аранжманот што го нуди овој хотел вклучува тридневна програма која ги проучува шемите на спиење на гостите со цел да се идентификуваат потенцијалните нарушувања на спиењето.
Додека повеќето објекти фокусирани на спиење имаат тенденција да спаѓаат во секторот за луксузни патувања, д-р Робинс верува дека сите хотели и одморалишта треба да го практикуваат ова. „Постојат начини да се овозможи тоа за секое ниво“, додава таа, истакнувајќи дека „воопшто не чини многу да се остават пар чепчиња за уши покрај ноќното шкафче“. Како што туризмот за спиење продолжува да расте, д-р Робинс вели дека со нетрпение очекува да види „кој навистина ќе продолжи да биде пионер и да размислува креативно на ова поле“, нагласувајќи дека има безброј можности кои допрва треба целосно да се истражат кога станува збор за патувањата и науката за сонот.