Францускиот предлог, без содржината на патоказот или протоколот спомнат во него, е како мачка во вреќа. Ова во интервју за БГНЕС го вели Петар Колев, претседател на политичката партија Граѓанско демократска унија.

Тој вели дека неколку работи во францускиот предлог му оставиле впечаток.

„Во целиот предлог единственото нешто што е имплицитно фиксирано е прашањето за правата на Бугарите во РС Македонија и промената на македонскиот Устав. Односно ова е прашањето 1 од спорните 4 + 1 отворени прашања кои остануваат во преговорите меѓу Скопје и Софија. Во целата содржина нема поими како општа историја, воспитно-образовен процес, архиви на тоталитарните служби во Македонија и ред други прашања кои конкретно беа споменати во условите 4 + 1 поставени од Бугарија“, рече Колев. .

Тој даде примери на точките 2 и 3 од францускиот предлог. Точка 2 потсетува на важноста од опипливи резултати и добрососедска имплементација на билатералните договори, вклучително и Договорот за пријателство и Договорот од Преспа. Во точката 3, која е во врска со точката 2, Советот го поздравува договорот, кој е билатерален протокол или името на овој договор за спроведување на договорот меѓу Бугарија и Република Македонија се уште е нејасно.

„Не знаеме што е овој билатерален договор, ретко кој во Бугарија воопшто знае каква е содржината на овој билатерален договор“, рече Петар Колев.

Според него, клучното прашање е што ќе видиме во него.

Ќе има ли јасни гаранции за овие други четири точки кои Бугарија сака да се исполнат, како промена на македонските учебници, прекин на говорот на омраза, јасни чекори во оваа насока, отворање на архивите на тоталитарниот систем итн. Тоа се прашања кои допрва треба да се расчистат“, рече лидерот на ГДУ.

Тој нагласи дека за него францускиот предлог е мачка во вреќа бидејќи „не може да разбере како бугарските пратеници ќе гласаат за еден документ кога овој документ е упатување кон друг документ, чија содржина се уште никој не ја знае“.

„Не можам да кажам дали некој се обидува да потпише бланко чек или бел лист без јасна содржина, од кој што утре ќе бидеме крајно изненадени, кога ќе видиме што содржи. Ако работите останат вака, без јасни гаранции за расчистување на контроверзните прашања во историјата, без јасни гаранции за промена на образовниот систем, се надевам дека сфаќате со какви нецивилизирани, нечовечки и неморални избори се соочуваат македонските Бугари. Треба да избереме дали ние и нашите деца сме Бугари или нашите дедовци се Бугари. Се надевам дека бугарското општество ќе сфати каков вулгарен и нецивилизиран пристап е ова“, предупреди Петар Колев.

Тој се надева дека бугарското општество и државници се свесни за длабочината на овој кобен момент.

„Тие сфаќаат дека овој француски предлог е надградба и е подобар од германскиот и португалскиот, но има многу работи кои треба да се разјаснат. А клучното прашање е што содржи овој билатерален протокол, кој мора да биде склучен меѓу министрите за надворешни работи на Бугарија и РСМ. Дали ќе имаме јасни гаранции, рокови, дали ќе имаме јасен план за промените што очекуваме да ги видиме на полето на нашата заедничка историја, на полето на говорот на омраза, на полето на образованието во РС Македонија, отворањето на архивите, итн. Бидејќи без оваа содржина овој предлог е нецелосен и во голема мера нејасен и би создал поголем проблем од предлагање конкретно решение“, изјави Петар Колев.

Тој рече дека некој се обидува да го смени ставот донесен од КСНС и тоа веќе му е јасно на секој Бугарин, без разлика дали живее во Македонија или во Бугарија.

„Многу внимателно го анализирав францускиот предлог, како и одлуките донесени од Советодавниот совет за национална безбедност. Секогаш се трудам јасно да им ги цитирам на Бугарите за да имаат јасна претстава за фактите. А тие се следните. КСНС усвои предлози до извршната и законодавната власт, кои се неколку на број. Ако ја погледнете содржината, ќе видите дека ниту еден од предлозите не е имплементиран или испочитуван. КСНС предлага изградба на Коридорот 8 заедно со РСМ и Република Албанија како единствен проект во целост – автопат, железница, енергетско и дигитално поврзување. За последните шест месеци, можете ли да ми кажете што е направено? Продолжуваме со Парламентот, за таму беше предложено воспоставување структуриран дијалог меѓу парламентарните комисии и групите за пријателство, што ќе ја зајакне довербата и ќе го поддржи севкупниот процес. Не се сеќавам кога последен пат се состана групата за пријателство меѓу бугарскиот и македонскиот парламент. Извршната власт треба да продолжи да работи на известување за спроведувањето на Договорот од 2017 година во преговарачкиот процес за членство на ПКМ во ЕУ. Ако сте виделе дека извршната власт постигна напредок во овој Договор или ако овој патоказ, овој билатерален протокол не е направен како што треба, како овие прашања би влегле во преговарачката рамка за РСМ“, рече Колев.

Тој посочи дека клучен е токму овој протокол во францускиот предлог.

Петар Колев истакна дека извршната власт, според одлуката на КСНС, мора да подготви и обезбеди кадровски и финансиран акциски план со мерки за постигнување опиплив напредок во сите области на билатералните односи со РСМ. Тука, наместо да напредуваме, имаме тотална сегрегација на однесувањето на извршната власт.

„Средствата со кои се финансираа бугарските организации во странство, а особено средствата за финансирање на проектните активности на бугарските организации во Македонија, ги нема во овој буџет. И ако ги погледнеме сите овие работи, ќе разбереме дека некој се обидува да ги заобиколи одлуките и предлозите на КСНС и дека ниту еден од овие предлози на КСНС не е исполнет со содржина од бугарската влада. Ова е исклучително сериозен проблем. Ова е проблем кој во оваа тешка политичка ситуација во Бугарија ретко кој ќе навлезе во содржината, но ова е многу деликатен проблем кој може да донесе такви резултати, од кои нема враќање“, предупреди Колев.

„Ако РСМ започне преговори со ЕУ пред да ги реши своите билатерални односи со Бугарија, пред да има јасни гаранции дека сите бугарски барања ќе бидат дел од преговарачката рамка, ако тоа не се случи сега, Бугарија никогаш нема да има шанса да ги постави овие услови. пред PCM. За да се избегне такво нешто, Комисијата за надворешни работи на Народното собрание не може да заседава и не може да го разгледува овој документ за да може да се произнесе за него пред да биде јасна содржината на билатералниот протокол, т.е. патна карта. Се надевам дека бугарските пратеници се свесни за својата одговорност и пред се ќе го запознаат бугарското општество со тоа што содржи овој протокол. Ако овој договор е добар за Бугарија, ако овој протокол нуди решение и неговата содржина е добра, зошто се крие од јавноста? Зошто никој не ја знае неговата содржина ниту во Бугарија, ниту во РСМ“, рече Колев и нагласи:

„За нас, организациите на македонските Бугари, неприфатливо е РСМ да ги започне преговорите за ЕУ ​​без да ги реши отворените прашања со Бугарија, бидејќи доколку тие не се решат, последиците од овој неуспех ќе продолжат да влијаат на нашиот секојдневен живот и животот на нашите деца!“ Се надевам дека бугарските државници ја разбираат сериозноста на ова прашање и ќе преземат такви чекори што овој протокол или овој патоказ ќе биде исполнет со содржина. Патоказот ќе стане дел од преговарачката рамка на PCM, што му дава уште поголема тежина“.

Извор: Трибуна