Дали елитната руска падобранска дивизија сè уште е елитна кога има 70-годишни тенкови Т-55?

Украинските оператори со беспилотни летала сигурно не можеа да им поверуваат на своите очи кога ги фокусираа своите камери на руска напаѓачка група која се движи кон украинските линии надвор од Новопокровка во јужната украинска област Запорижја на 30 март. Се чинеше дека напаѓачките сили вклучуваат војници и возила од 76-та гардиска воздушна дивизија на рускиот воздухопловно-десантен корпус, некогаш елитна формација со подобра обука и опрема од повеќето руски дивизии. Но, нешто беше чудно. Тенкот што го предводеше нападот не беше модерен Т-72 или Т-90, претходно стандардните тенкови на 76-та ГААД. Не, тоа беше Т-55 од 1950-тите, опремен со суров оклоп против дрон, пишува Форбс.

Нападот заврши катастрофално за Русите, бидејќи украинската 118-та механизирана бригада отвори оган со артилерија, противтенковски ракети и борбени беспилотни летала уништувајќи најмалку 11 руски возила, вклучително и 40 тони тешки Т- 55 со својата сурова оптика, главниот топ од 100 милиметри и оклопот со дебелина од 200 милиметри.

Но, тоа не е она што навистина е важно, бидејќи пошироката руска војна против Украина влегува во третата година. На крајот на краиштата, украинските сили ги победуваат големите руски напаѓачки групи на секои неколку дена по должината на 600 милји фронтовата линија на пошироката војна – и покрај тоа што Украинците се борат со резервите на муниција уште откако во октомври републиканците пријателски настроени кон Русија во американскиот Конгрес ја блокираа понатамошната американска помош.

Не, вистинската приказна е дека единицата која беше меѓу најдобрите во руските вооружени сили сега распоредува тенкови кои беа застарени пред 50 години – и кои беа на отворено складиште со децении пред Русите да почнат да ги реактивираат минатата година со цел да компензираат за неверојатните загуби на модерни возила во Украина.

Поочигледно од кога било е дека руската индустрија не може да произведе доволно модерни возила за да ги замени околу 400 тенкови, борбени возила и хаубици што ги губи секој месец оваа година. Тоа е месечна стапка на загуба која е за третина повисока од стапката на загуба од септември, пишува Дејвид Акс за Форбс.

Значи, Кремљ извлекува се повеќе и постари возила од долгорочно складирање и ги доделува на повеќе единици кои некогаш управувале со најдобрата нова опрема во рускиот инвентар.

Да бидеме појасни, тоа не е единствената опција. Кремљ би можел да ги паузира нападите на првата линија и постепено да ги обновува борбените единици со модерна опрема управувана од добро обучени трупи. Наместо тоа, избира да продолжи да напаѓа – и да им испрати на тие единици каков било хардвер и луѓе што може да ги најде.

„Русија постојано ги обновува своите сили и се обидува да ги замени загубите, вклучително и регрутирање на нов персонал и создавање нови единици“, објасни во четвртокот украинската група за анализа Fronttelligence Insight. Но, тоа не значи дека обновата ги враќа силите на нивната претходна воена моќ.

„Документиравме докази за замена на тенковите Т-72 со различни модификации со [1960-ти-стари] Т-62 и Т-55 во најмалку една тенковска единица. Иако не ја знаеме ситуацијата во сите единици, повремените видеа на Т-55 и Т-62 во различни области сугерираат дека ова не е изолиран случај“, забележа групата.

Во извесна смисла, среќни се полковите, бригадите и дивизиите кои добиваат 60-годишни Т-62 и 70-годишни Т-55.

Според разузнавачкиот колектив со отворен код Oryx, загубите на руски возила од почетокот на пошироката инвазија во февруари 2022 година надминуваат 15.000, вклучително и речиси 2.900 тенкови. Тоа се толку тенкови колку што имаа руските вооружени сили во активна служба пред две години.

„Русија не може да ги замени таквите бројки во рок од две години“, тврди Frontelligence. Руските фабрики произведуваат можеби 600 нови тенкови годишно, а исто така обновуваат нешто поголем број постари тенкови.

Овие замени се премалку, што објаснува зошто повеќе руски напади вклучуваат тотално неоклопни цивилни возила, вклучувајќи, шокантно, кинеско производство на модифицирани коли за голф Десерткрос. „Оклопните загуби се заменуваат со цивилни возила“, објаснија од Frontelligence.

Mодифицирани коли за голф Десерткрос, во служба на руската армија

Па дури и тоа е подобро од алтернативата. Најлошиот случај за руските единици што тие едноставно го прават без возила, како што неодамна се случи околу еден источен град на бојното поле. „Руските сили се принудени да извршат пешадиски напади против позициите на одбранбените сили на правецот Бахмут поради недостаток на оклопни возила“, забележа во четвртокот Украинскиот центар за одбранбени стратегии.

Сè што ќе се каже, до сега треба да биде очигледно дека Русија ги троши воените ресурси многу побрзо отколку што може да ги надополни. И не е тешко да се открие зошто.

„Штом воената помош ќе биде значително ограничена, така што резервите на украинската муниција ќе се исцрпат, Русија има намера да иницира понатамошни офанзивни операции за да постигне значителни, ако и бавни, придобивки на бојното поле. Овие придобивки потоа се наменети да се користат како потпора против Кијив за да се принуди капитулација според руски услови“, истакнуваат Џек Ватлинг и Ник Рејнолдс, аналитичари од Институтот за кралски Обединети услуги во Лондон, во извештајот од 13 февруари.

Токму тоа се случува, седум недели подоцна. Со оглед на тоа што залихите на муниција во Украина се очајно ниски – неизбежна последица од прекинот на американската помош – руските лидери чувствуваат можност да напредуваат. Дури и ако напредувањето е толку скапо што тие мора да заменат многу од модерните возила што ги губат со многу постари возила или, уште полошо, со цивилни возила.

Или многу полошо, едноставно не ги заменуваат воопшто.

Со други зборови, за Русите во Украина, тоа е – сега или никогаш. Ако тековната офанзива пропадне, Американците конечно гласаат за помош и Украинците повторно се вооружат, Русите би можеле да откријат дека ја потрошиле својата војска – и повеќе нема да имаат брз начин да ја обноват бидејќи Украинците ја враќаат иницијативата, наведува во анализата Акс за Форбс.

Подготви: Ј. Ѓ.